Wednesday, October 29, 2008

Hvorfor adopsjon


Tenkte jeg skulle svare litt på et spørsmål mange lurer på. De fleste tenker at å adoptere er noe man gjør hvis man ikke kan få barn. Noen tror at vi ikke kan få flere, eller at vi brukte lang tid på å få Rebecca. Ikke noe av det stemmer. Så vidt jeg vet kan vi få flere og Rebecca kom første måned vi prøvde.

Adopsjon er har vi snakket lenge om. Det er ikke noe selvølge at man kan bli gravid i min familie. Så vidt jeg vet er det kun for oss det har klaffet med en gang. Min farmor ønsket seg flere barn, men det tok sin tid. Hun fikk kun to og det er åtte år mellom min far og hans søster. Min mormor er ikke så åpen om slikt så det vet jeg lite om, min mor brukte lang tid og fikk beskjed fra legen at det var umulig for henne å få barn. Etter mange år kom min søster og da hun gikk på kontroll for å finne ut hvorfor hun ikke ble gravid igjen var jeg i hennes mage. Andre har også hatt problemer. Siden jeg visste at det kunne bli problemer snakket jeg med svein edvin om det veldig tidlig, har alltid tenkt at det var et like godt alternativ.

Allikevel tenkte vi ikke så mye på det da vi planla Rebecca, da føltes det helt rett å bli gravid. Graviditeten var magisk, men samtidig veldig hard. Hadde mye bekkenløsning og de siste månedene ble tilbragt i godstolen. Fødselen gikk helt fint. Kunne ha gått igjennom en graviditet til, og hadde vi ikke blitt godkjent hadde dette vært alternativet. Men føler ikke noe savn med å ikke bli gravid igjen.

Da vi begynte å tenke på å få et barn til var følelsen anderledes enn med Rebecca. Da tenkte jeg at jeg vil bli gravid, nå var fokuset på at vi vil ha et barn. Var innom tanken på fosterbarn, men siden vi vil ha et eget barn så er dette ikke aktuelt enda. Kanskje senere, vi får se hva fremtiden bringer. Vanskelig å beskrive, men jeg føler med hele mitt hjerte at mitt barn kommer fra et annet sted og fra en annen mor.

Det å hjelpe et barn... Får ofte høre at det er så snilt det vi gjør, men det er et egoistisk valg. Vi ønsker oss et barn, og dette er måten vi ønsker å gjøre det på. Hadde vi brukt pengene og tiden vi bruker på adopsjonen på en annen måte, kunne vi ha hjulpet mange barn. Vi kunne ha blitt fadre for mange plan-barn eller dratt og jobbet på et barnehjem.

1 comment:

  1. Takk for kommentar inne hos meg :-) Så fant jeg siden din også!
    Har lyst til å si at du kommer med et uvanlig ærlig og gjennomtenkt svar på spørsmålet.
    Vi tenker ofte at de som velger å ikke få barn er egositiske -men alle valg knyttet til å få eller ikke få barn er egositiske, - og poenget ved å hjelpe mange dersom man steden tok pengene som går med i adopsjonsprosessen til å hjelpe på andre måter var nytt men meget riktig for meg!
    Å vite hvorfor man gjør ting er lurt - lykke til! Spennende prosess dere er i ;-)

    ReplyDelete