Sunday, November 2, 2008

Ventetid


Tenkte jeg skulle lage dette som et eget emne. Dette er det jeg bruker mest energi på i forhold til adopsjonen og også noe som er svært vanskelig å kontrollere. Siden vi valgte colombia som land har ventetiden økt og ikke minst har ting tatt mer tid enn jeg trodde. Og mange lurer på når vi kan forvente oss tildeling av en nydelig colombiaprins/esse :o)

I Norge brukte vi et helt år, ikke fordi det tok lang tid for barnevernet å starte opp, men først og fremst fordi de ville ha så lang tid mellom hvert møte. De ville også vente til vi hadde gått på adopsjonsforberedende kurs. Å ha dette kurset før de siste møtene gjorde nok at vi var mye mer reflekterte, men det er frustrerende at folk som
startet opp samtidig som oss hadde papirene i colombia i over et halvt år før oss. Noen til og med ni måneder, det er et helt svangerskap... Og selv om jeg prøver å ikke tenke så mye på dette, er det litt trist. Prøver å tenke at vi får rett barn uansett!!

En av årsakene til at man brukte så lang tid er at vi er jo unge, og det er vi. I hvert fall i adopsjonssammenheng, der jeg er såvidt lovlig :o
) Og vi har god tid, skal mye til at ventetiden øker slik at vi ikke har fått tildeling til vi er 45. Men jeg ønsker ikke at Rebecca skal være uten søsken svært lenge og kanskje blir aldersforskjellen større enn jeg ønsker. Hører ofte at vi har god tid. Blant annet sier min mor at det er bra det tar så lang tid, kanskje blir vi helt ferdig med huset osv osv. Men jeg savner allerede det barnet jeg ennå ikke har.

Så trist ble jeg i går når colombialisten kom enda en gang uten noe særlig godt nytt. Colombialisten er en frivillig liste man kan sette seg på når man adopterer fra colombia. Da melder alle inn oppdatering og man kan følge m
ed fremskrittene til alle på listen. Jeg har hørt at omtrendt halvparten av søkerne er på listen. Den kommer ut to ganger i måneden og man håper alltid på mange distrikt og mange tildelinger. Distrikt kommer man til først, og det er først da man sitter hjemme og venter på telefonen skal ringe. Først da matcher man papirene mot barns behov og man kan bare håpe, håpe at de velger oss. Men det er en stund til vi har kommet så langt. Jeg er så glad for at jeg har listen, at jeg har noe konkret å forholde meg til. Når noen får distrikt eller tildeling føler jeg at vi er nærmere målet vårt. Svein Edvin forholder seg til det hele på en helt annen måte. Han vil ikke tenke så mye på det, fører bare til bekymring for at ventetiden kanskje øker mye mye mer enn vi har forestilt oss.

Konkrete tall har vi ikke. Men jeg har laget meg noen datoer i forhold til hvor lenge andre har ventet. De blir nok oppjustert etter hvert, for de som har fått tildelinger eller distrikt venter nå mye lengre enn man gjorde før. Men da får jeg bare justere dem opp igjen.

Det første vi venter på er å få godkjenning fra colombia, enda kan vi ikke være 100% sikker på at de vil godta vår søknad. Men det sies at noen som blir godkjent i det norske systemet nesten alltid blir godkjent i colombia og i de få tilfellene dette ikke er tilfelle vet man vanligvis på forhånd at det kan bli problemer. Etter dette blir det lang ventetid til vi kan få distrikt og deretter er det den store telefonen vi venter på.

Her er de foreløpige tallene :
Godkjent: 16 jan 2009
Distrikt: 12 juni 2010
Tildeling: 20 sept 2010

Som dere ser har vi fremdeles lenge igjen å vente og dette er tall med positiv vinkling, egentlig ønsketall. Men ventetidene forandres hele tiden og de kan jo helle den andre veien.

Colombia har sine egne lister som viser de som har hatt papirene lengst i colombia og ikke fått distrikt. Dette gjelder søkere fra hele verden. Denne er nylig oppdatert :
Søkere på 0-1 og 1-2 år September 2005
2 år Mars 2005
3 år Nov 2004(denne har ikke endret seg siden april)
2-3 Mars 2006

På søsken er det mye mindre ventetid og de som har ventet lengst har ventet fra mars 2007, alder på barna fra 0-4.

No comments:

Post a Comment