Tuesday, January 6, 2009

Godt nytt år :o)

Godt nytt år alle sammen, spesielt til alle dere medventere. Krysser fingrene for at 2009 blir et bra adopsjonsår :o)

Jeg er vel ikke den eneste som tenker på nyttårsforsett i denne tiden. Men i år tenker jeg først og fremst å holde et par ved like(som vekt, komme igjennom bibelen på et år, lappen og bruke tiden min litt mer fornuftig)

Det jeg kunne tenke meg er å lage litt nyttårsforsett for regjeringen når det gjelder adopsjon. Adopsjonsforeningene sliter på grunn av mange færre gjennomførte adopsjoner og har ikke råd til å få flere adopsjonsland. Den store tragedien er at i de landene det finnes flest barn som trenger familier er det et for dårlig lovverk og system som gjør det mulig å drive med adopsjon. I sommer da jeg var i USA så jeg en dokumentar om Haiti. Der kunne man dra og bestille et barn, kjønn alder osv. De gikk til og med så langt at de sa de ønsket en sexsslave, hun skulle være pen og åtte år og de skulle ta med henne tilbake til USA . Det ble ikke satt spørsmål ved det. Og de involverte inrømte at dette hadde skjedd tidligere. Det tragiske er at siden det er så korrupt finnes det ingen muligheter for disse barna å bli adoptert, de uønskete barna blir ofte slaver hos mer velstående familier. I Norge trenger man heldigvis ikke være redd for at man får et barn som er kjøpt siden det finnes strenge regelverk. Men samtidig må landet få støtte. Det koster å ha et adopsjonssystem med alt det innebærer. Men jeg synes den norske stat skulle ha betalt mer av regningen, spesielt nå i en tid der adopsjonsforeningene sliter. En annen mulighet ville vært om noen av adopsjonsforeningene hadde slått seg sammen, alle har i hvert fall Kina som fellesland.

Håpet er at 2009 blir et bra år for adopsjon. Håper selvfølgelig at mye skjer i colombia, men også i andre land. Håper det blir lettere for adopsjonsforeningene og at adopsjonsstøtten øker. Et lyspunkt nå i begynnelsen av året er at adopsjonsforum er godkjente i Nepal og de som har papirene der kan puste lettet ut, og kanskje flere etterhvert også kan sende søknader til landet. Madagaskar(et tidligere samarbeidsland fra 1988-1990) er også snart klart som samarbeidsland når papirarbeidet er ferdig. Blir spennende å se ventetiden i det landet. I min verden bør i hvert fall ikke 2009 være like ille som 2008. En felles medventer regnet da ut at tildeling da ville ta 6,46 år.

For vår egen del kan vi vel ikke håpe for mer enn en godkjennelse i 2009(vel håpe kan vi...uten nytte) Håper den kommer rett etter ferien er over 20 januar. Men det blir spennende å se utviklingen og om det er håp for oss i 2010..

No comments:

Post a Comment