Thursday, January 8, 2009

Juletre :o)


Vår juletid var veldig fin. Jeg er skikkelig julemenneske og elsker alt som har med jul å gjøre. Spesielt juletre!!! Da min far og meg tidligere har brukt masse penger på å finne de perfekte juletrærne, var vi ganske stolte da vi kjøpte de på plantasjen. Klarte nemlig å finne det perfekte juletreet, men fant ut at prisen var litt stiv (800 kr) Så dyrt tre har jeg aldri kjøpt, men merker at det går mer og mer penger hvert år. Treet skal være edelgran, bredt, jevnt og fint!

Stolt gikk vi inn på plantasjen og enda stoltere når vi faktisk fant trær som svarte til våre forventninger. Men vi måtte nok innrømme at de ikke var like fine som de vi fant året før. Men vi har fått klager på å ha brukt litt for mye penger før. Alt såre vel?? Ja, helt frem til treet kom i hus. Jeg ble dårlig. Først kun litt nysing, så deretter på selve julaften ble jeg tett i lungene og fikk hodepine. Jeg har aldri hodepine. Med litt allergimedisin gikk det bedre og jeg hadde en fantastisk julaften! 1 juledag ble jeg enda dårligere og vi måtte sette juletreet ut. Som dere ser på bilde. Lungene var helt tette og jeg hadde problemer med å puste. Det spesielle er at jeg ikke er en allergiker, mannen min er og ble ikke dårlig. Er dermed ganske sikker på at trærne er sprøytet med kjemiske midler og at det er der
for jeg ble dårlig. Ifølge norges astma og allergiforbund er det den største årsaken til at man reagerer på juletrær. Det er dessverre vanlig å sprøyte trær, og ofte tror man pollen er årsaken. Jeg har vært mange andre steder med juletrær og aldri reagert. har heller aldri reagert på pollen.

Det blir nok ikke tre fra plantasjen igjen. Neste år blir nok enda en dyr opplevelse... Det som er skremmende er at det ikke er ulovlig å sprøyte juletrær. Er nesten glad jeg ble dårlig, da slapp Rebecca å puste inn farlige kjemiske stoffer uten at jeg hadde visst det.

Et bilde av han som var mest utålmodig på pakkene i år. Og sitter fint under juletreet. Ungene klarte fint å vente mens han satt å sutret under middagen og mens vi ventet på nissen. Han var snill og bare satt ved siden av pakkene og ventet med å åpne til han fikk lov. Etter middagen fikk han selskap av oldemoren som ble like utålmodig... regner med det ikke blir like enkelt når jentene blir større(vi hadde besøk av min søster m familie)

No comments:

Post a Comment